Olen törmännyt aika-ajoin osaamistasoihin perustuviin kokeisiin. Olen myös itse miettinyt asiaa paljonki ja kehitellyt asiaa hiljakseen eteenpäin. Esittelen tässä teille mihin olen asiassa tällä hetkellä päätynyt.

–> Lataa prototyyppi mallikoe [8-lk prosentti oppimisjaksolta] <–

Olen ensinnäkin luopunut sanasta ”koe”, koska sillä on mielestäni turhankin negatiivinen lataus ja se ei mielestäni ohjaa ajatuksia oikeaan suuntaan. Olen vaihtanut tilalle ”oppimisen näyttö”. Tämä ei ole mielestäni vain ”sanahelinää”, vaan sen tarkoitus on ohjata oppilaan ajatuksia siitä missä arvioinnissa on oikeasti kysymys, oppimisen tukemisesta. Oppimista voi osoittaa monella tavalla, ja se on erittäin tärkeää oppijalle, tämän ollessa yksi tapa laajassa kirjossa. Tämän, niinkuin arvioinnin yleensäkin, tarkoitus on tuottaa tietoa oppimisesta niin oppijalle kuin opettajallekin.

Mielestäni oppilaan olisi hyvä tehdä koe oman tasonsa mukaan. Itse vierastan ajatusta etukäteen valittavasta tasosta, jossa oppilas valitsee arvosanan jota lähtee tavoittelemaan. Mielestäni koekin voi olla oppimistapahtuma. Lähdin liikkeelle siis ajatuksesta, että tuon tasot oppimisen näytön sisään.

Ensin on perustehtävät, sitä sisällöllistä ydintä, joka on kaikille yhteistä ja tulisi hallita kaikilla oppimisen tasoilla. Perustehtävien jälkeen tulee, tässä näytössä kolme kappaletta, laajempaa tasotehtävää. Näissä tasotehtävissä kolme eri tasoa ja oppilas valitsee lopulta itse minkä tehtävän jättää omaksi ratkaisuksi. Tarkoitus on kannustaa yrittämään ja ylittämään itsensä.

Kolme tasoa olen tässä prototyypissä nimennyt seuraavasti:

I-taso: etenet tavoitetta kohti, mutta tarvitset vielä harjoitusta
II-taso: Lähestyt tavoitteita
III-taso: Saavutit tavoitteet tai ylitit ne

Oppimisjakson tavoitteet on oppilaalle esitetty itse kehittämässäni opintokortissa.

[Esimerkki I-tasosta.]

I-taso on selvästi alaspäin eriytetty. Ajatus olisi, että tehtävissä syntyisi ns. ”oppimisen imua” ylöspäin eli oppilas voisi tehdä I-tason tehtävän ja huomata sen jälkeen, että hei, minähän osaankin tuon II-tason tehtävän. I-tasolla tehtävissä on myös käytetty selkeää kieltä ja alleviivauksia sekä erilaisia värikoodauksia hahmottamisen parantamiseksi.

III-tason tehtävien osaaminen vastaa arvosanatasoa 9-10.

Lopuksi oppimisen näytöstä oppilas saa kokonaisuudessaan arvion: ”tämän näytön perusteella oppimisesi on arvosanatasolla x.” Lisäksi määrittelen oppilaalle formatiivisen arvion missä ollaan menossa kokonaisuudessaan oppimisen tasoilla. Tässä näytössä on myös paperilla tehtävä itsearvio – tosin käytän luokan kanssa myös Qridiä, jossa keräämme oppimiseen liittyvää dataa viikottain ja käytän analytiikkaa hyväksi oppisen tukemiseen. Tästä ehkä toisessa bloggauksessa lisää.

Oppimisen näyttö kehittyy eteenpäin tämän ollessa nyt ensimmäinen prototyyppi jota kokeilen osana oppimisjaksoa.

Jos olet kiinnostunut tällaisesta konseptista ja sen kehittämisestä, ota yhteyttä jouni.koponen@kirkkonummi.fi